søndag 3. juni 2012

Orlando, Florida 01.06.2012

Hei,

I dag var dagen da vi skulle til Universal Studios. Vi var veldig spente. Fikk i oss frokosten på TGI Fridays og hastet til skranken hvor de solgte billetter. Det ble en langdryg sak. En familie, jeg vet ikke hvor mange de var, men de kunne ikke helt bestemme seg hva slags billetter de skulle ha. De diskuterte voldsomt så det tok lang tid før de endelig landet. Det ble billetter for den nette sum av over 4000 USD.

Vi kjøpte 2 dagers billetter og billetter med shuttle bussen.

Vel fremme fulgte vi strømmen inn i området. Ved inngangen var det en kontroll post som sjekket alt som vi bar på, ikke kroppsvisitering. Men, vi måtte legge igjen fingeravtrykk. Så bar det gjennom en overbygt bro, en form for tunnell. Selvfølgelig var det rullefortau der.

Nesten med det samme vi kom ut begynte det å regne. Det regnet til langt på ettermiddagen. Vi ble litt våte, men vi kjøpte oss noen reinkeper så det gikk bra.

Det første Lene, Atle og meg gikk inn på var å se Shrek i 4D format. Her satt vi og ristet i setene som om vi var med på en kjøretur med hest og kjerre, og da vennen eselet nøs fikk vi en skikkelig sprut i ansiktet. Som på 3D så det ut som om de kom inn i kinosalen. Ganske stilig.

Det neste vi ville gå inn på var et ”Horror make up show”. Men, vi måtte vente en stund på neste forestilling så vi gikk og fikk oss lunsj i mellomtiden.

Så gikk vi inn og så et show med en tryllekunstner. Han var veldig flink med de nummerne han utførte. Hvordan han fikk både kort, sedler og mynter til å sveve fritt er en gåte. Men, han var ingen entertainer. Han lagte en forestilling, men ikke noe show. Flink tryllekunstner var han utvilsomt.

Derfra gikk turen til ”Disaster”. Her ble noen av publikummet bedt om å være med på et lite filmopptak. Vi fikk se når opptakene ble gjort og så gikk vi og satte oss i en åpen togvogn som kjørte oss noen få meter inn i et stummende mørke. Plutselig begynte vognene å riste, ja hele bakken ristet. Folk skrek og ropte og plutselig kom lyset på og vi så en svær trailer komme seilende ned en skråning rett mot oss. En annen del av skråningen revnet og det ble et stort hull i bakken. Dette skulle illustrere et jordskjelv på filmen. På tilbaketuren fikk vi se alle opptak satt sammen til en liten fimstubbe. Ganske stilig.

Det var da vi kom ut derfra vi tok det nå så berømte bildet fra ”Lov og Orden”.

Lene, Atle og jeg gikk så inn på noe som heter ”Revenge of the Mummy”. Først gikk vi gjennom noen rom med egyptiske Faraoer. De hadde laget det til så det skulle virke litt skummelt med blafrende lys og spindelvev hengende rundt omkring, en utstilling som skulle vise noe fra det gamle Egypt. Vi måtte opp en trapp og her tetnet køen seg. Lite ante vi hva som kom til å skje på toppen av trappen. Plutselig så vi et skilt som sa vi skulle inn i en berg og dalbane. Jeg hadde nettopp fortalt at jeg hadde fått nok den ene gangen jeg hadde vært i en berg og dalbane, så langt tilbake som I 1957. Atle og Lene begynte å se seg om etter en utgang for meg. Nei, sa jeg, har jeg blitt med inn her skal jeg fullføre helt og fullt.

Vi satte oss helt foran i vognen og avsted for det. Inn i stummende mørke med rykk og napp. Plutselig kom det lys og vi var full fart på vei mot en betongvegg. Vi bråstoppet og så satte vognen fart bakover og ned en bratt bakke, snurret rundt og fór videre inn i mørket. Bare noen lysglimt av og til for at det skulle se skummelt ut. Som dere ser på bildet koste jeg meg en hel haug, men det var jo ganske heftig når det sto på. Dermed var min andre berg og dalbane tur vel gjennomført.

Etterhvert lettet været og ved halv femtiden kom det en parade gjennom gatene med kjente figurer fra tegneserier. Flott parade.

Etterpå gikk Lene og Atle opp i den virkelig store berg og dal banen. Den startet med loddrett oppstigning og en bratt utforbakke deretter. Det var både looper og krappe svinger i tillegg til bratte bakker.

Nå hadde vi vært her nesten hele dagen så trengte vi å få i oss noe mat. Vi gikk bort til verdens største Hard Rock Café og fikk oss en herlig middag.

Så bar turen tilbake til hotellet med vanlig kveldsprosedyre.

Ha en fin dag.

Trudelutt

Martin



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar